Monday, April 13, 2009

Yılanlı Sütun

Mengadap Sultan Setambul V

Hippodrome Konstantinopel ialah salah satu destinasi yang overrated dan frustrating lebih-lebih lagi bagi golongan muda yang berjalan-jalan tidak tahu kepala ekor dan hanya tahu bergambar. Kalau belum tahu, hippodrome ialah gelanggang lumba kuda Yunani dan Rom. Kini hanyalah sebuah kawasan lapang bernama Medan Sultanahmet. Hampir tiada kesan tinggalan hippodorme tetapi ia menyimpan monumen tertua di Istanbul.

Serpent Column

Tiang ular ini ditempa oleh orang-orang Yunani dan dipacakkan di Delphi, Greece yang kita bakal ketemu dalam blog ini nanti demi menyambut kemenangan mereka bertempur dengan tentera Parsi. Tiang ini asalnya ada tiga kepala ular di atas yang menyokong seketul tripod emas. Tripod emas ini sekali lagi telah dicuri tentera salib keempat yang menakluk dan banyak melemahkan Konstantinopel.

Konstantin pertama yang menganguktnya ke sini. Konon, kepala ular itu patah kerana diketuk seorang bangsawan Poland yang mabuk. Konon, Mehmet kedua setelah masuk ke Konstantinopel mematahkan rahang salah satu kepala ular dengan cokmar atau kapaknya untuk menunjuk macho atau mengetest power yang pada mata mereka tiang ular ini sebahagian daripada berhala.

1 comment:

Tepi Sungai Batu said...

Pak Man suka baca dan tengok gambar-gambar tu....terima kasih.