Sunday, October 09, 2011

Masjid Sultan Qaytbay 1481M

Menara dengan cerucuk besi di puncak. Siapa boleh jawab kenapa masjid lama begini?

Fakad (facade) yang sangat biasa.

Suq al-Hamrawi.

Yang paling menarik, papan tanda jalan dengan doa masuk ke pasar. Mesti doa sebelum masuk pasar untuk mengelakkan mindless spending.

Sepanjang aku meredah Kaherah (bunyi macam power je tapi poyo je), aku banyak (hanya) merujuk kitab Islamic Monuments in Cairo oleh Caroline Williams terbitan AUC Press (LE100 sahaja). Aku mengesyorkan kitab ini untuk para 'enthusiast' sekalian kerana di dalamnya terkumpul keterangan berkenaan sejarah monumen, pembina atau penaungnya serta senibinanya.

Demi memudahkan para 'enthusiast', bab-bab dalam kitab ini dibahagikan mengikut kawasan malah diberikan bintang untuk monumen wajib ziarah (3), menarik (2), biasa-biasa (1) dan hambar (0). Untuk tidak mengelirukan diri sendiri aku juga bakal meroyatkan mengikut tempat juga. Biar aku mulakan dengan The Island of Roda and Old Cairo lantaran ia dekat dengan aku.

Jangan memandang enteng Pulau Roda/Manyal dan kawasan sekitarnya walaupun setiap hari kita berkuliah di sini kerana ia menyimpan beberapa khazanah lama seperti Nilometer misalnya. Ketahuilah, di atas pulau inilah tempat bersemayam sultan terakhir Ayyubiyyah dan tempat bermulanya salah satu daripada dinasti Mamluk. Oleh sebab mereka memerintah dari pulau ini maka mereka digelar Bahri Mamluk (Mamluk Laut? Mamluk Air? Mamluk Sungai?).

Banyaklah binaan lama di pulau ini seperti istana dan berek tentera namun selain Nilometer yang kekal hanyalah sebuah masjid. Di celah-celah lorong Manyal yang berselirat terletaklah masjid ini berdekatan Suq al-Hamrawi iaitu pasar sayuran dan buah-buah kayu.

Walaupun ia patutnya ialah sebuah masjid diraja tapi binaanya amatlah ringkas diburukkan lagi oleh pengubahsuaian yang terlalu banyak. Hanya menaranya saja yang tinggal sebagai perecaman kerana mempunyai besi-besi cerucuk pada puncaknya sepertimana masjid lama yang lain. Sesungguhnya masjid ini tidak terkenal. Kalau anda cari di internet pun yang keluar hanyalah Makam dan Madrasah Sultan Qaytbay yang terletak di kawasan kuburan di sisi Sharia Salah Salem. Hanya 'enthusiast' seni dan sejarah sahaja yang berusaha menemukannya ...

2 comments:

nEmo said...

Tuduhan liar? =.=

Tak jadi nak komen. Hehehe

Amermeftah said...

Haha, tayah ah komen cenggitu