Sunday, January 15, 2012

14 Janvier

Replika keranda para syuhada yang di atur di Sharia Magles Sha'ab dekat dengan pejabat kabinet bilamana tunjuk perasaan berpindah ke situ setelah pertempuran di Sharia Mostafa Mahmoud. Beberapa hari selepas gambar ini diambil berlaku pula pertempuran di sini. Ironinya, pada bangunan kabinet tertera tulisan 'Demokrasi Menguatkan Rakyat' lebih kurang.

Soliman, tukang kutip sew rumah kami, ada cara tersendiri untuk menceritakan keadaan semasa Mesir.

Satu kali dia datang cakap, "Beoble now crazy, pishum! Pishum!" Sambil tunjuk gaya menembak pistol.

Sekali lagi dia datang cakap, "Dil waqti bilad, fiiiiiu~ ..." Sambil tangan tunjuk gaya tengah menjunam, "No money!"

Baru-baru ni dia datang cakap, "Dil waqti sharia sa'ab awi, sah? Hena ma'ful, hena ma'ful." Tapi masa tu aku baru balik dari Hussein dan tak ada masalah pun jalan.

Aku pun tak tau Soliman memang rasa susah ataupun nak takut-takutkan kita orang. Semalam Tunis menyambut 14 Janvier, ulangtahun pertama Revolusi Jasmine. Ben Ali lari ke Saudi hampir sebulan selepas Mohamed Bouazizi bakar diri. Tak sampai setahun pilihanraya Tunis dah selesai, dah ada presiden baru dan tengah bentuk perlembagaan baru. Mesir baru nak selesai pilihanraya. Tapi Tunis senang, negara kecik, rakyat tak ramai, semua Arab dan semua muslim. International dispute pun tak ada. Tapi Mesir memang kompleks, negara luas, rakyat ramai, walaupun semua Arab ada yang Kristen. Tambah lagi dengan jiran yang penuh kontroversi. Sepuluh hari lagi Mesir pula akan sambut ulangtahun pertama 25 Yanayer. Harap-harap tak berlaku apa-apa.

No comments: