Monday, January 16, 2012

Istana Ali Qapu

30 Tahun Revolusi Islami XLIII

Keburukan keluar jalan-jalan pada musim dingin ialah seperti yang dapat dilihat pada gambar di atas. Walaupun belanja mungkin murah disebabkan pelancong yang tidak ramai tetapi ketika bukan musim puncak inilah tempat-tempat menarik menjalankan kerja pemuliharaan. Penuh staging.

Dalam bahasa Parsi huruf qaf disebut dengan ghayn. Maka orang Iran memanggilnya Ali Ghapu. Inilah Istana Ali Qapu dan kuasa politik Shah berkisar di sini. Dalam bahasa Turki-Parsi nama Ali Qapu bermaksud 'Exalted Porte' dan ini bertujuan untuk mencelen musuh ketat mereka Osmaniyyah yang istanya terkenal sebagai 'Sublime Porte'.

Kena dengan namanya, asalnya dibina sebagai pintu gerbang antara taman istana dengan dataran tetapi lama-kelamaan ia berkembang melalui tujuh peringkat menjadi apa yang ada datang sekarang. Enam tingkat semuanya.

Istana ini diguna pakai sebagai tempat untuk Shah menerima tetamu bangsawan dan melayan duta-duta luar. Tingkat-tingkat bawahnya menjadi tempat tinggal para pengawal dan tahap keselamatan ditingkatkan dengan tangga yang menghubungkan setiap tingkat dibina sempit dan curam.


Di tingkat tiga dimuatkan anjung yang besar dan tinggi menjadi tempat untuk Shah menonton permainan polo dan lumba kuda di dataran. Di sini juga para wisata boleh memukul gambar berlatarbelakangkan Masjid Shah macam yang aku buat untuk Wamap ni. Perfect.

Tapi Wamap pukul gambar aku biar menara masjid jadi tanduk pulak. Siut.

No comments: