Showing posts with label PERUBATAN. Show all posts
Showing posts with label PERUBATAN. Show all posts

Wednesday, August 12, 2009

Operation on the way

Pembedahan sedang dijalankan ...

Aku mengaji di sekolah Arab. Sekolah yang setahun kami mengaji sampai dekat 20 subjek setahun. Walaupun orang-orang Islamik moden yang moderat merendah-rendahkan sistem kami dengan niat yang baik, kami tetap survive. Malah berjaya juga.

Di sekolah kami mengaji dalam fekeh contohnya kitab Taqreeb Fath ul-Qareeb. Kami mengaji bab taharah, solat, zakat, puasa, haji, nikah, cerai, talak, iddah, zihar, li'an, qazaf, jenayah, qisas, hudud, zina, riddah, jihad ...

Bila naik empat senawi, kami mengaji kitab Iqna' pulak. Dalam tu aik! Kami mengaji lagi bab taharah, solat, zakat, puasa, haji, cerai ... Kebanyakan kami pun bosan.

Macam gitu jugak tauhid, kami mengaji tauhid uluhiyah, tauhid rububiyah, sifat 20. Masa PMRU ulang lagi uluhiyah tambah nubuwiyah, siddiq, amanah, tabligh, fatanah. Baki lagi naik empat senawi agaknya kami dah tak ulang bab uluhiyah. Ulang nubuwiyah dan tambah sam'iyat. Syurga neraka, dosa pahala, mahsyar dan sirat serta mizan.

Sekarang aku mengaji di sekolah perubatan. Tahun satu mengaji anatomi misalnya hati. Apa urat darah dia, apa benda yang melekat di belakang dia, sebelah dia ada apa. Kemudian fisiologi, apa fungsi hati, macam mana dia berfungsi.

Naik tahun lima dia ulang lagi anatomi hati sekian sekian, fisiologi hati sekian sekian. Cuma tambah penyakit-penyakit, gejala dan tanda serta cara merawat. Naik tahun enam dalam subjek pembedahan aik! Dia ulang lagi anatomi. Penyakit-penyakit yang sama, gejala dan tanda yang sama, rawatan yang sama ...

Aku pun bosan. Aih, examnya esok.

Thursday, April 30, 2009

Girl's Day Out

Adik-adik,
sejak bila kata lawan bagi kakak menjadi senior?

Adik-adik,
Sejak bila kalian menjadi Mexican immigrant dengan memanggil semua orang señor?

-------

Choreography, Props dan Idea Asal
I.K. Tan


Sunday, January 25, 2009

Dari Puncak Menara Agam III


Tukanglah masak kerejanya enteng~
Orang-orang sedang sibuk berprogram di bawah, tukang-tukang sedang giat di atas.


Kacau dalca.

Pergola.

Motorsikal pengarah dan tukang masak.


Makan malam bertalam.

Sutuh Johor.


Setiap sepuluh menit.

Bilik Termenung.

Kayu mati.

Program rasmi PERUBATAN yang dipandang penuh prejudis oleh beberapa orang. Alih-alih orang prejudis itu pulak berlagak hero menggunakan program ini sebgai bukti tidak meminggirkan pelajar-pelajar universiti lain
di Kairo dalam mesyuarat agong sedangkan dia bersama penyangka-penyangka buruk yang lain tidak hadir.

Adakah lagi program serupa ini? Terserah 'pengarah tetapnya'. Itu pun kalau dia masih ingat harapan-harapan manisnya.

Thursday, December 18, 2008

Semarak Fitrah - The People, Final Installation


Akmal Huzaifah ketika menggambarkan raya haji di Mesir menulis,

"Untuk beberapa hari, Kaherah bersimbah darah dan bertempek tahi..."

* * *

Santapan ayapan untuk orang-orang besar. Kita ra'yat hina-dina makan benda yang sama juga cuma tak ada meja berlapik dan gelas berkaki.

Meja orang-orang besar.

Meja orang-orang yang terlebih besar.

Tiga beranak.
Ismail Al-Faruqi + Daing Norzainah = Daing Imam Al-Fateh.


Kohai-kohai yang tobat tak kenal aku dan ada harapan besar takkan bertegur sapa kalau tersua.

Siapa le yang bertuah dapat hadiah?

Komar. Alah bertanding baru-baru ni.

Bai. Menang bertanding baru-baru ni.

Raman.

Orang-orang lama.
Do and don'ts at a party:
Do mingle. Don't hang out with just your favourite few.


Baru habis puasa, dah main nombor ekor. Maklumlah, halal bihalal.

Nazrey Johani bekas Raihan yang berdakwah solo sekarang ni sampai tengah-tengah orang menengok Munawwarah menyanyi. Aku yakin, aku orang pertama yang ambik gambar dia. Menyohor.

Munawwarah yang gelabah (sebelum persembahan).


Tiba-tiba, Dzul menang cabutan bertuah. Berkat ketuanan Melayu agaknya.

Dengan anak orang.

Nazrey Johani pun memulakan persembahan dan mengiklan Kamus Miftah yang merupakan tujuan asal dan utamanya sebagai duta kamus tersebut. Mula-mula bajet dia nak nyanyi dua lagu, tapi dia hentam sampai empat lagu.

Menangis ahli-ahli Munawwarah masa nazrey tarik-tarik menyanyi secara live lagu 'Perantau'. Masing-masing rasa macam nak pencen.

Dan akhirnya, dapat jugak orang Melaka melepas rindu pada lemang walaupun lemang kertas.

Thursday, December 04, 2008

Dapur untuk Darfur


Tiba di bandara.....agak lewat kerana pemandu tramco membawa semua bersiar-siar sekitar Kaherah terlebih dulu.

Memeriksa dokumen.....masing-masing cek tiket dan paspot dengan harapan kes seperti mantan presiden tidak berulang.

Ramai-ramai.....bersama President-Elect dan AJK-AJK yang baru mendapat portfolio.

Seghonok.....Warouq yang peling gembira, pulang ke kempung halaman.

Banner tak kesampaian.....Dibikin oleh Nurul Najuwa Sazali, disunting oleh Muhammad Hafizuddin Mamat Azlan.

Gambar kurang manis, segan nak serah sebagai gambar rasmi.


Wednesday, November 26, 2008

Semarak Fitrah - The People, First Installation

Indahnya sungguh di Hari Raya~
Ramainya orang bersuka ria~


Tukang sapu tetap bekerja walaupun orang lain sakan beraya.

Iqbal tengah ikat sampin.

Indahnya sungguh di Hari Raya~
Ramainya orang bersuka ria~


Para pendaftar, reben untuk Kaherah tak cukup.

Dari mata para pendaftar. Semua cepat-cepat mendaftar takut tak diberi hak makan. Masing-masing kebulor.

Kenapa kawan ni yang mesti jadi MC?

Mengaji. Tak kaji pun sebenarnya. Membaca saja. Sebetulnya membunyikan saja sebab belum tentu faham. Kakaka!

Kohai-kohai yang tobat tak kenal aku dan ada harapan besar takkan bertegur sapa kalau tersua.

Betulkah khusyuk mendengar atau khusyuk hantar sms? Orang Melayu mengaji untuk ambil berkat. Walhal mengaji tujuannya untuk ambil hidayat.

Orang-orang besar. Pengarah semarak fitrah sedang berucap.

Pak Arab pengurus taman memerhati dari dekat seolah-olah kami tengah buat benda jahat. Takut-takutlah ada unsur-unsur IM.

Solat maghrib dipimpin Wafi. Cahaya kepimpinan terserlah.

Rules of three in comedy nyata gagal di sini. Too many cook spoils the broth.

Anak bapak...

Ustaz-ustaz di sebalik tabir yang mengawal audio.

Sudah mula makan!

Tapi alamak, kena beratur panjang daa... Tak apalah kasi adik-adik makan dululah. Aku pergi ambil gambar dulu.

Tapi seganlah dengan Ammar. Cannon 1000D tu~