Monday, June 12, 2006

Khulasah Makhluk Haloi

  • Dua kali aku temuramah Idil, apa yang disoal doktor.
  • Aku dan Idil disoal doktor yang sama (hari berlainan).
  • Aku yang memilih doktor itu.
  • Soalannya sebiji sama!
  • Soalannya ialah, virus transmitted by contaminated food, virus causing gastroenteritis, hypersensitivity type I.
  • Aku tetap kurang boleh jawab terutama hypersensitivity type I.
  • Aku baru saja baca type I hypersensitivity sebelum masuk.
  • Kebanyakannya doktor yang tolong jawabkan untuk aku.
  • Doktor siap lukis gambarajah beri penerangan mechanism of mast cell degranulation.
  • Doktor kata,"This is a simple thing (hagah basitah)." Aku monolog,"Benda simple kalau lupa tak ada apa juga."
  • Doktor kata lagi,"What is the most important virus causing gastroenteritis? 80% in Egypt, maybe more in Malaysia." (senyum)
  • Doktor ini pernah menegur aku kerana tidur dalam muhadharah(lecture) dan satu dewan pandang aku.
  • Nama jabatan ini Microbiology and Immunology Department = Qism Ka'inat Daqiqah wal Mana'ah = Department of Minute Being and ....? = Jabatan Makhluk Halus dan Kekebalan?Tentangan?Larangan? imunitilah tu.
  • Halus-halus lada burung. Ramai juga orang yang dapat PhD (Pass with High Difficulty) dalam subjek ini.
  • Dr. Muhaya (UKM) kata,"Kadang-kadang apa yang kita dah baca tak ingat, kadang-kadang apa yang kita ingat tak keluar dalam soalan."
  • Haloi bermaksud halus atau kecil dalam bahasa Banjar.
  • Makhluk halus yang kami hadapi bukan hantu, jin atau syaitan tapi sekadar bakteria, virus dan kulat.
  • Tangan anda punya lebih banyak bacteria berbanding mangkuk tandas.
  • Angin ahmar (stroke) dikatakan berpunca daripada makhluk halus (jin, syaitan) yang membina istana di dalam salur darah manusia. Mungkinkah istana itu thrombus?
  • Angin ahmar dapat dielak insya Allah dengan membaca doa angin ahmar.
  • Nabi pernah bersabda bahawa syaitan itu berlari-lari dalam salur darah anak Adam dan menyempitkan salur darah mereka terutama mereka yang makan banyak. Jadi, adakah syaitan ini microorganism juga tetapi tak boleh atau belum ada alat untuk melihat mereka (tanaklah tengok)? Jadi, penyakit-penyakit yang tak mampu didiagnosis memang disebabkan oleh mereka? Sekadar pendapat jahil, jangan pegang.
  • Kesusahan kami sudah tentu tak terbanding dengan kesusahan para mu'alij(mereka yang pakar dalam mengubati hal-hal makhluk halus dengan mengguna Al-Quran semata-mata literally physician?).
  • Para mu'alij percaya bahawa kanser disebabkan oleh jin.
  • Kesemua maklumat selain berkaitan peperiksaan lisan wajib dirujuk semula atau dibuat kajian susulan.
  • Sengaja ditulis kecil.
  • Aku ada letakkan gambar dalam entry ini, tapi mikroorganisma tak dapat dilihat dengan mata kasar (naked eye=mata bogel!).

2 comments:

weAr said...

tertarik dgn `tidur dalam muhadharah`...amano?

Amermeftah said...

Ya, walaupun mudarrag(dewan) Banhawi tidak begitu selesa, ia adalah tempat mengantuk yang baik.