Monday, June 26, 2006

Schistosomes : The Aggressive Lovers


Ini adalah siri-siri :
"...Wahai Tuhan kami! Tidaklah Engkau menjadikan benda-benda ini dengan sia-sia, Maha Suci Engkau, maka peliharalah kami dari azab Neraka."
(Ali 'Imran : 191)

Schistoma : Lambang kasih suci

Keunikan tabiat (seperti di dalam gambar) cacing pipih ini membuatkan Jabatan Parasitologi, Fakulti Perubatan, Universiti Ain Shams menjadikan tabiat mereka ini sebagai lambang jabatan mereka.

Sebuah kisah romantik

Setelah larva schistoma jantan dan betina melalui perjalanan yang sukar--melalui salur darah, sebelah kanan jantung, paru-paru, sebelah kiri jantung seterusnya ke seluruh badan--barulah mereka dapat bertemu di dalam salur darah pelvic (haematobium) atau salur darah mesenteric (mansoni). Itu pun kalau mereka tiba ke destinasi, jika tidak, bukan setakat bertemu, hidup (menjadi dewasa) pun belum tentu.

Setelah masing-masing cukup umur, maka mereka pun menunaikan tanggungjawab menambah zuriat. Dengan penuh kasih sayang, si jantan menyelimuti tubuh si betina sewaktu menjalankan tugas mereka (seperti di dalam gambar). Bukan itu sahaja, setelah pasangan dibajai, si jantan akan 'mendukung' pasangannya melawan arus (seperti di dalam gambar). Sehingga ke pembuluh darah yang sempit, yang mana si jantan tidak mampu lagi menembusi, si betina dilepaskan pergi. Menyambung tugas dan tanggungjawab.

Cinta yang bergelojak

Namun, harus diingati. Schistosoma adalah cacing pipih yang bersifat aktif, invasif dan agresif berbanding cacing yang lain.
  • Pertama, telur schistosoma akan serta-merta menetas sebaik sahaja menyentuh air, tidak seperti cacing pipih yang lain.
  • Kedua, tidak seperti cacing pipih yang lain yang menanti diri mereka dimakan oleh perumah, larva schistosoma menjangkiti perumah (manusia) dengan menembusi kulit mereka--larva schistosoma hidup di dalam air, jadi ia hanya menjangkiti mereka yang berada didalam air yang dicemari larva.

Apa yang boleh diambil

Allah Tabaraka wa Ta'ala menciptakan mereka (schistosoma) tidak berakal. Malah menyusahkan hidup manusia pula--bilharzia, penyakit yang disebabkan jangkitan cacing ini merupakan penyakit paling masyhur di Mesir. Bukan itu saja, mereka ini juga sangat kecil-- 8-20 x 1-0.15mm sahaja -- dan tidak bermakna pada manusia. Lekat celah gigi.

Pun begitu, sehalus-halus mereka, mereka tetap punya sifat berkasih sayang, mengambil berat dan tidak pentingkan diri sendiri yang Allah tanamkan pada mereka supaya menjadi tanda buat manusia yang berakal lagi nampak di mata.

Hikmah yang nampak

  • Suami bertanggungjawab menjadi pelindung kepada isteri
  • Suami bertanggungjawab memimpin dan mendidik isteri ke jalan yang benar
  • Susah senang kehidupan harus tabah dihadapi bersama
  • Sikap toleransi amat perlu dalam menjaga hubungan
  • Sedangkan lidah lagi tergigit, apa pula suami isteri

Ada satu spesis schistosoma yang bukan sahaja satu-satunya wujud di dunia malah mampu menulis blog pula:

Schistosoma malayi

Gambar: Schistoma senggama. Jantan yang bertubuh leper membaluti tubuh betina.

5 comments:

Anonymous said...

Soalan Oral Parasitology Ain Shams.

"What type of schistosoma that you have in Malaysia?"

"Sorry doctor, we dont have any schistosoma in Malaysia at all!!"(kalau adapun schistosoma malayi yang skrg pun sedang bermukim di Mesir...)

Anonymous said...

Wah rupenyer ada schistosoma lain lagi kat Malaysia...

http://en.wikipedia.org/wiki/S._malayensis

Mohd Noor ~pakcu~ said...

brugria malayi ade x kt mesir??xigt spelling daa..

Amermeftah said...

Takde kot, tp kami belajar jugak

roslini ashari said...

this is a very good example. =)