Sunday, June 22, 2008

改善


Abang aku kata,
Kalau mau panjat pokok kelapa, panjatlah perlahan-lahan. Kalau naik terlalu laju, takut letih di tengah jalan, terus jatuh.

Kata-kata ini, samalah dengan,
Dont be afraid of walking but be afraid of standing still.

Jerebu 2005

Berkaitan dengan pohon nyiur pula, aku mau memetik kata-kata Cerah,
Waktu kecil-kecil dulu, saya kuat berimpian. Lebih kepada angan-angan sebenarnya. Bonda saya suka untuk menegur, jangan berangan-angan, nanti jadi macam Mat Jenin. Tapi, saya terus-terusan juga berangan-angan, kerana pada saya, Mat Jenin itu hanya watak rekaan penjajah yang tidak ingin orang Melayu mempunyai impian. Kalau benar akhirnya dia mati jatuh pokok kelapa, siapa yang tau pasal angan-angannya?

* * *


Agaknya Belanda memanjat terlalu laju, semalam letih lalu tersungkur.

Ada junior menyifatkan kemenangan Turki sebagai kebangkitan Ottoman. Aku lebih takut kebangkitan Kemal.

p/s: ada perkembangan dalam bantahan pelajar tahun lima Ain Shams. Sila lihat sini.


No comments: