Wednesday, June 25, 2008

Jelajah Jordan XVIII

Jerash
Tapak carigali terbesar di Jordan.
Jerash dan Gerasa ialah bandar yang sama. Roma menukarkan nama Jerash kepada Gerasa.


Tetralylon Utara
Pagar kota sebelah utara masih dalam pemuliharaan. Kebanyakan monumen di sini sebenarnya telah dibina semula misalnya Arka Hadrian.


Tidak banyak yang menarik di teater utara melainkan pemuliharaan yang ketara - lantai diletakkan jubin moden - dan penjual cenderahati di pintu teater. Kami pun pergi.


Nymphaeum
Selain forum atau medan dan cardo, pancutan air awam seperti ini menjadi tumpuan kegiatan penduduk. Binaan yang ditujukan untk nymphs - boleh jadi makhluk halus macam orang bunian alam Melayu - dihiasi dengan marmar di bahagian bawah dan lepa berwarna di bahagian atas serta dibumbungi separuh kubah. Air memancut dari tujuh ukiran kepala singa ke besen besar granit berwarna merah sebelum mengalir ke saluran bawah tanah...




Tidak jauh dari Nymphaeum tadi, ada tinggalan masjid dari zaman kerajaan Bani Umayyah. Dipercayai masjid tertua di Jordan. Tetapi kesannya sudah banyak yang hilang.

Graeco-Roman Jordan -- Tammat

Sepatutnya ada satu lagi destinasi Graeco-Roman yang patut dituju iaitu Umm Qays atau Gadara. Tetapi kerana cuaca buruk maka dibatalkan. Di Jerash ini pun, kami bermandi hujan...


No comments: