Sunday, September 14, 2008

Miscellaneous di Pantai (Cinta) Cleopatra

Aku fokuskan pada adik-adik bertudung yang bermain air. Aku tak ada gambar yang lebih baik. Tapi ada pengalaman yang cukup baik. Seorang makcik bermain air dengan anak-anak dengan jubahnya dan tudung labuhnya basah kuyup. Seorang nenek mandi-manda dengan lakinya tanpa menukar pakaian mandi. Paling hebat. Seorang kakak berendam dalam laut sampai paras leher dengan niqab masih menutup muka.

Mungkin. Hanya mungkin. Melayu muslim tipikal akan berkata,
"Allah, Allah, kalau dah berjubah, bertudung tu, buatlah cara berjubah bertudung."

atau
"Akhawat nak mandi pantai jugak ke?"

atau
"Agaknya macam mana akhawat nak mandi pantai?"
Mungkin. Juga mungkin. Muslimah Melayu tipikal bakal berkata,
"Kami tak nak/tak boleh/tak payah mandi pantailah (sebab kami pakai macam ini)."


Tapi bagi bangsa Mesir, jubah panjang, tudung labuh, niqab tidak menjadi penghalang. Tidak menjadi sempadan untuk berseronok, berlibur, berhibur. Macam Roqaya Al-Gassra. Pecut dalam hijabnya. Tidak menjadikan mereka 'All work and no play makes Jack a dull boy.'

Di bawah panas terik mentari, dengan latar persis gurun, musyrifeen yang sudah muak datang ke situ menunggu sahaja peserta yang masih teruja. Tapi payung kecil di hujung atas kanan langsung membuktikan latarnya pantai.

Ketua musyrif berlakon-lakon menjadi pemandu. Pun, takut-takut kalau pemandu tahu. Nanti marah. Ust Marzuki? Bermuka kelat mengenangkan sikap sial pemandu (yg sebenar).

Nah, kami tinggalkan Cleopatra dengan cinta-cintanya di situ juga.

'Mesra' Matrouh: Jangan Berbohong di Depan Laut! XV

1 comment:

Jackster® said...

salam alayk.. berkenan dgn gambar mkcik bertudung labuh mandi-manda dgn anak2.. da pnah prasan sblm ni tp xde cam lak nk amek gmbar.. nice =)