Tuesday, September 30, 2008

Makan Bulan Ramadan

Hari akhir Ramadan...

* * *

Maidah Rahman


Tiada pasar/bazar Ramadan di Mesir. Suri-suri rumah lebih memilih untuk memasak sendiri. Sejak sesudah sahur hingga waktu berbuka, dapur akan berbunyi.

Tidak perlu pasar/bazar Ramadan kerana orang-orang sesak dan proletariat dijamu dengan percum
a di Maidah Rahman. Ada Maidah Rahman yang menyediakan tempat khusus untuk Tolibul Ilmi.

'Maidah Rahman Mengalu-alukan tetamu Ramadan'

Khemah Maidah Rahman didirikan juga sejak 'Malang Sepu' lagi. Maidah Rahman biasanya dianjurkan oleh kelas atasan, duktur-duktur atau mohandes-mohandes. Antara yang terkenal dianjurkan oleh seorang bekas penari gelek popular.

Kata Sheikh Khalid:

"Kadang-kadang, orang yang menganjur Maidah Rahman sangka, dengan memberi makan orang-orang susah boleh ampunkan dosa. Sedangkan jalan untuk keampunan ialah dengan bertaubat. Jamulah sebanyak mana tapi kalau tidak bertaubat tak ada apa juga."

Kadang-kadang, orang Kristen pun masuk Maidah Rahman juga. Maklumlah namanya pun Maidah Rahman bukan Maidah Rahim...

* * *



Pasar/bazar Ramadan memang tidak ada. Tapi gerai-gerai minuman seperti ini banyak sekali. Menjual jus tamr hind (asam jawa) dan subia (minuman campuran tepung dan kelapa). Jarang-jarang sekali ada jus oren atau 'irq sous (likoris). Gerai ini paling sibuk paling laku. Entah kenapa.

* * *

Kanafeh & Atayef

Dua makanan ini boleh saja ditemukan pada hari-hari biasa tetapi adalah simbol Ramadan. Antara tanda-tanda lain Ramadan makin hampir jika anak bulan tidak kelihatan ialah mesin-mesin seperti ini mula berputar.


Kanafeh ialah manisan Arab yang serupa dengan bihun. Kanafeh dibikin dengan menitiskan tepung cair ke atas piring besar berputar yang panas. Maka ia akan mengering menjadi bebenang panjang seakan bihun.


Atayef menggunakan adunan yang sama dengan kenafa. Sedap dimakan dengan madu hitam (gula hangus). Adapun orang tempatan lebih suka memasukkan kacang, kismis, kelapa di tengah sebagai inti. Ditutup (kelim) kemudian digoreng (deep fry). Kemudian dicelup di dalam air gula.


Ada orang kata, atayef ialah susur galur kepada kuih ketayap di tanah air...

Allahua'lam.

* * *

Kun Rabbaniyyan wa la takun Ramadhaniyyan.
Kullu 'Am wa antom bi kheir.
Taqabbalallah minna wa minkum.

4 comments:

dsrwcxf said...

kenapa pic blur..

Amermeftah said...

Not enuf lighting?

dsrwcxf said...

ermm..idk.maybe tertekan micro or tangan gegaaarr hahaha

selamat hari raya!

Amermeftah said...

err...aku tak pakai makro, yg penting tangan memang gegar sebaba tak pasang flash sebab tak nak attract attention...