Sunday, March 29, 2009

Alman Çeşmesi

Mengadap Sultan Setambul IV

Hippodrome Konstantinopel ialah salah satu destinasi yang overrated dan frustrating lebih-lebih lagi bagi golongan muda yang berjalan-jalan tidak tahu kepala ekor dan hanya tahu bergambar. Kalau belum tahu, hippodrome ialah gelanggang lumba kuda Yunani dan Rom. Kini hanyalah sebuah kawasan lapang bernama Medan Sultanahmet. Hampir tiada kesan tinggalan hippodorme tetapi ia menyimpan monumen tertua di Istanbul.

German Fountain

Air pancut yang dibina oleh Kaiser Wilhelm II sebagai hadiah kepada Sultan Abdulhamid II. Tanda ingatan lawatan baginda ke Setambul dua tahun sebelumnya. Kaiser ialah gelaran eksklusif untuk maharaja Jerman yang berasal dari kata ceaser.

Mengikut rekabentuk neo-byzantine, air pancut ini dibina di Jerman, dihantar bahagian demi bahagian dan dipasang di Setambul. Siling kubah ditutup dengan mozek emas dan dihiasi tughra Sultan Abdulhamid II berselang-seli dengan simbol 'W' Wilhelm II.

Lawatan Wilhelm ke Setambul ialah untuk memujuk sultan membina Landasan Keretapi Baghdad dengan biayaan Jerman. Pun, ejen perisikan sultan mendapati ahli kaji purba yang mengikut Wilhelm sebenarnya ialah ahli kaji bumi. Jerman sedang mengintai telaga minyak yang kaya di utara Iraq.

Dalam bahasa Turki, huruf C calit dibaca dengan bunyi huruf C dan huruf S calit dibaca dengan huruf Shin arab.

5 comments:

Muhammad Warouq bin Qamar said...

fuiyo bakemal~dh pandai main HDR la!!hahaha..best2,,

Amermeftah said...

Hahaha, main tipu, buleh la

Jackster® said...

smart gile edit gmbar, xnk amek anak murid ke abg akmal =D

tsaqif said...

guma kamera 1000D ko nih?
comey la gamba~

Amermeftah said...

takyah muja aku acap

guna kamera DC 740