Saturday, March 28, 2009

Malikul Saleh


Malikul Saleh bolehlah diterjamahkan sebagai raja/pemerintah yang adil.

Maka kata wakil Umno UK, "Mereka ini, pegawai- pegawai kita pun takut." Dan boleh jadi ahli-ahli kelab Umno pun takut. Apa nak buat, ahli-ahli kelab Umno rambut panjang kalau tidak cacak, warna rambut pun blond, leher tersangkut rantai, tangan terikat gelang, pakai baju T kalau tidak ketat, seluar jeans kalau tidak carik. Budak-budak Pmram atas kepala ada kepiah kalau tidak lilit serban, kadang-kadang kepiah Azhar warna merah, bahu tersangkut selendang burdah, pakai sebai, jubah kalau tidak baju kumbang atau baju raihan.

Maaf tapi ini yang aku nampak sendiri, bukan yang orang cerita kat aku sebab aku mengaji di sini bukan di Southampton, Britain. Aku tak kata salah pakai jeans. Aku pun pakai cuma sekarang badan tak mengizinkan. Rambut panjang pun aku tak kata salah sebab rambut aku pun panjang kecuali bagian warna rambut aku kata tak eloklah. Ahli-ahli kelab mesti takut, takut dibetulkan mana yang salah. Pegawai-pegawai mesti takut, takut dipersoal buat kerja-kerja tak sepatut.

Pmram tertubuh 16 tahun sebelum Umno tertubuh. Pmram tertubuh di Mesir dan didaftar di bawah Kementerian Sosial/Kemasyarakatan Mesir dan tertakluk di bawah undang-undang republik itu. Setiap bulan, pimpinan Pmram mesti menghubungi amin daulah atau keamanan negara/ketua polis? atau dihubungi amin daulah untuk dilaporkan segala aktiviti. Kerajaan Mesir yang kasar dan keras menekan pembangkang sepatutnya sewaktu dengan kerajaan Umno Malaysia. Pun Pmram boleh lepas tak ada masalah dengan kerajaan tempatan. Oh aku lupa. Ada orang pergi lebih jauh samakan dengan zionis. Maaf lupa
.

1 comment:

Pinatbate said...

Salam..
Saya berbangga kerana menjadi salah seorang antara berjuta yang berpayung di bawah PMRAM 1989-1994.
Jasa,sumbangan,pertolongan..