Saturday, November 19, 2005

Mereka yang meminta

Lepas habis lab, terus lari ke masjid. Lepas salat, ada pakcik tegur. Anak doktor di sini? Takdelah, mengaji lagi. Anak pakcik sakit, tengah kena bedah kat sini. Pakcik perlu enam genih setengah, boleh mintak? Tak apa. Esok pakcik bayar balik kamu kat sini. Aku sedikit blur, walau benda ni selalu jadi. Nak kasi tidak. Hati keras aku kata tidak. Hati lembut? Diam. Sebab bahagian tu dah lama hilang. Bukan tak nak kasi, cuma orang meminta tak akan letak harga. Lainlah kalau dia tak ada tambang balik dan harga tambang balik dia sekian dan sekian tak apalah. Lagipun seorang pakcik. Bukan gender bias, tapi tahulah lelaki, aku pun lelaki. Kengkadang bukan buat beli makan, beli asap. Tapi aku bukan lelaki jenis asap.

Akirnya bagilah jugak. Tapi gila tak iklas. Bagi utk get rid of the pakcik. Kalau tinggal terus melampau pulak. Silap aku. Aku tak pernah pakai dompet selama duduk di sini. Jadi duit besar kecik merata mana-mana poket. Seluk poket belakang. Ada duit besar kecik. Cuba sedaya upaya elak pakcik nampak. Duit besar tu lah. Tapi agaknya pakcik nampak. Tiba-tiba pakcik kata. Bukan, bukan, sebenanya 46 genih. Aik, terus dah naik harga. Aku rasa pelik apatah lagi hangin. Member sendiri pun jarang gila kasi hutang bebyk. Ini pulak stranger. Apa ni? Aku kata. Tadi enam genih setengah, ni dah 46. Apa ni? Dia terus turunkan harga balik. Takpalah enam genih setengah. Duit aku kebykannya besar. Aku cabut saja yg segenih-segenih tu. Ada la dua genih kot. Terus bagi. Lari. Tak berpaling lagi.

Zaman sekarang susah nak buat baik. Atau aku sendiri yang menyusahkannya. Orang sekarang susah nak dipercaya. Kengkadang betul susah, kengkadang opportunist. Aku terfikir jugak, manalah tahu pakcik tu malaikat Tuhan yang Tuhan hantar untuk menguji. Tapi siapalah aku untuk Tuhan hantar malaikat menguji. Tuhan hantar menasia pun aku kecundang. Apatah lagi dengan setan dan diri sendiri. Awal-awal aku alah. Esok aku salat lagi di masjid yang sama. Tapi lewat sedikit. Pakcik tu tak kelihatan. Halal saja. Dua genih. Kesian juga.

Katanya Ibnu 3atho'illah As-Sakandari dalam Al-Hikamnya, menangguh satu amalan baik sehingga tiba satu peluang yang lebih baik ialah tanda kebodohan.

Firman Allah mafhumnya, Kata-kata yang baik lebik baik dari sedekah yang diikuti dengan menyakiti(menyakiti hati orang yang meminta). Wahai org2 yang beriman, jgn kamu membatalkan sedekah-sedekah kamu dengan ungkitan dan kata-kata yang menyakitkan.

1 comment:

ibnu_umar said...

insaf.. terima kasih dengan artikel ni.. skarang ni aku tengah down..