Sunday, January 07, 2007

Hari Gatal

Ramainya orang mengucapkan selamat tahun baru. Agaknya tak ada apa yang nak ditulis dalam blog. Maka pakatlah ucap selamat. Tapi aku tak sambut itu. Aku tak sedar pun tahun dah berlalu. Walaupun pagi-pagi berlari tu ada juga tengok lampu sambutan dekat hotel Sheperd dan Semiramis. Countdown tahun baru aku, sambil kesejukan di Mahatta Kaherah, Zaqaziq. Tunggu van awam untuk balik. Tiada.

Tapi hari ini, saudara kita dari kalangan Masehi (doktor di kuliah yang berimej Islam guna istilah ini) menyambut Hari Natal. Ikut mazhab Coptic mereka.

Tahun ini sakan beraya haji. Nanti kita kongsi. Tapi boleh baca bebelan aku saja. Canon A330 jatuh gering.

'Ala fekra, aku tak sambut juga hari natal. Haram. Dan doktor yang aku sebut di atas itu rupanya sebiji macam Santa Clause.




Ini bukan pokok krismas.
Perkampungan Nabi Ilyas.
Ada kemungkinan Gharqad?
Allahu A'lam.

No comments: