Saturday, January 03, 2009

Gertak Pulau Pinang


Jambatan Pulau Pinang antara kejayaan awal Mahathir ketika memerintah Malaysia. Masih menjadi kebanggannya yang mana diletakkan sebaris dengan Menara Berkembar Petronas, Litar Lumba Sepang dan Perdana Putra, Putrajaya pada banner blognya.

Zaman kanak-kanak dulu, banyaklah mitos-mitos tentang pembinaan jambatan ni. Sebenarnya aku sendiri yang naif dan selalu dikelentong abang sendiri. Kisah pertama kononnya P. Ramlee yang (entah macam mana) menjadi buruh binaan meninggal dunia ketika kerja-kerja pembinaan jambatan ni sedang dilakukan. Sakit jantung sebab kerja berat sangat.

Kisah kedua kononnya demi menguatkan binaan jambatan, tiang di bahagian tengah ini dibina menggunakan kepala dan tengkorak manusia. Macam menara tengkorak Akbar Agung tu.

Pulau Jerjak yang setentang dengan taman kami dulunya penjara. Ada kawan-kawan sekolah yang orang tuanya kerja warden penjara tiap-tiap hari ke sekolah naik bot. Sekarang dah dijadikan island resort konon-konon macam Alcatraz kot.

Masa rumah kami dan jiran kena gangguan makhluk halus dulu, orang yang berubat tu kata taman kami dulunya paya dan tempat tinggal bunian. Konon kata bunian-bunian tu selalu mandi dekat air terjun di Pulau Jerjak nun. Rumah kamilah tempat laluannya.


Gertak = Titi = Jambatan


No comments: