Wednesday, October 19, 2011

Chrislam


Aku baru nak pergi tengok gereja tergantung esoknya, tapi malam itu pulak orang duduk baling-membaling dan bakar-membakar dekat Maspero.

Gambar di atas tu diambil Mamat -kenalah kasi kredit- tiga hari lepas Friday of Wrath, 28 Januari -mahal gambar ni. Kami jalan-jalan dari rumah ikut Corniche Nil sampai Tahrir dan balik semula. Aku memang tak ada jodoh dengan revolusi, langsung tak terfikir pasal kamera. Langsung.

Sejak revolusi, banyak betul orang bikin lambang bulan sabit yang bintangnya diganti dengan palang atau salib. Lambang penyatuan antara Muslim dan Kristen. Dekat dengan itu orang pun tulis 'agama untuk masing-masing, negeri untuk semua'. Wah, liberal betul bunyinya. Bukan mainnya lagi bersatu waktu itu tapi percakaran agama masih berlaku ...

Kalau pengikut dua agama besar boleh bersatu dan mampu menjatuhkan seorang diktator berzaman dan kemudian kembali bercakar maka apa nak hairan kalau di negeri kita PAS dan DAP boleh ber ... bergaru?

Lega jugak aku bila percakaran di Maspero itu diakui lebih antara askar dan kaum Kristen. Malah ada juga Muslim dari kaum sufi yang turut belarak bersama mereka awalnya. Cuma ada betulnya kebimbangan kaum Kristen itu bila ada satu lagi kaum Muslim yang keras. Di mana di dunia ini pun dia orang ni yang buat saham. Ini aku geram.

Selepas Malam Maspero, ada satu persoalan yang bermain dalam kepala aku. Aku tahu Islam itu tinggi dan tak ada yang lagi tinggi dari Islam. Tapi Islam jugak rahmat. Kita umat Islam kalau ada saudara kita yang jadi minoriti di mana-mana bukan main lagi kita tuntut hak segala. Kempen sana sini, demo situ sinun. Tapi bila kita yang jadi majoriti, macam mana pula?

Tapi tahukah tuan-tuan di Nigeria ada satu kaum yang mengamalkan sebuah fahaman yang diberi nama Chrislam yang menggabungkan antara dua agama samawi besar ini. Pengikut Chrislam sama-sama menerima Bible dan Quran dan mengadakan mass setiap hari Sabtu untuk mengelakkan pilih kasih.

Boleh jadi penyelesaian di Mesir ini juga ialah dengan menganjurkan HIMPUN ...

No comments: