Sunday, November 02, 2008

Imtihan Sana 7'amsa


Gambar-gambar yang dipukul ketika berlangsung peperiksaan Radiologi yang senang-lenang.



Pemeriksa ujian lisan aku ialah Dr. Abdel Ghani Shawkat, Ketua Jabatan Perubatan.
Ringtone telefon bimbit beliau ialah Twisted Nerve oleh Bernard Hermann daripada Soundtrack Kill Bill Vol. 1.


St. Mark Cathedral yang tidak jauh dari situ. Budak-budak yang sedang ulangkaji di tepi itu semuanya orang palang (kristen). Mereka duduk dekat dengan tuhan mereka sebelum peperiksaan.

Dr. Abedl Ghani: Eih anwa3 Aminoglycosides allati ta3rafha?
Aku: Erithromycin
Dr. Abedl Ghani: La'
Aku: Streptomycin
Dr. Abedl Ghani: (Mengangguk)
Aku: Clarithromycin
Dr. Abedl Ghani: (Menggeleng)
Aku: Amikacin...
Dr. Abedl Ghani: Eih istikhdamat streptomycin?
Aku: Respiratory diseases.
Dr. Abedl Ghani: 2ol specific disease.
Aku:Pneumonia.
Dr. Abedl Ghani: (Mengenyit mata sambil mendecit) Hagah Masyhurah awi.
Aku: Ah, TB.
Dr. Abedl Ghani: Eih tani?
Aku: ...
Dr. Abedl Ghani: Eih istikhdamat Neomycin?
Aku: Hepatic encephalopathy.
Dr. Abedl Ghani: Aywah, fadhal.

Tiap penuntut diuji dengan satu sahaja soalan yang sama (berkisar antibiotik Aminoglycosides) dan dikuarantin di dalam pejabatnya untuk mengelakkan kebocoran. Antara soalan lain yang wajib ialah kegunaan neomycin dan kenapa mesti dimakan dan bukan disuntik.

Penuntut-penuntut di depan tangga sedang menunggu giliran menduduki peperiksaan atau berbincang-bincang usai menjawab soalan.

"Inikah Mesir? Kalau doktor luar datang tanya benda simple macam ini pun kamu tak tau, malu. Kamu bukan main lagi pakai suit lawa-lawa tapi tak bersedia pun untuk peperiksaan. Aku bukan tak mau bagi kamu lulus tapi dah kamu macam ni. Nasib baik kamu periksa dengan saya kalau kamu periksa dengan komputer entah-entah dapat kosong. Aku marah (kecewa) betul."

Entah apa lagi yang dirintih (dibebel) Dr. Ghani sampai nama Hosni Mubarak pun keluar. Yang pasti budak-budak memang tak puas hati dengan dia sebab dalam belambak-lambak internal medicine tu dia boleh tanya aminoglycosides saja. Tapi dia pun tak puas hati jugak.


Pintu masuk hospital yang menjadi medan pertelingkahan antara pengawal dan pelawat kerana masing-mesing punya autoriti sendiri.

1 comment:

Learner said...

Tidak ku sangka, cantik juga rupanya pemandangan hospital Perubatan Dalaman itu apabila dipukul.....

Pemukul kenapa tidak minta 'dipukul' sekali??