Saturday, November 29, 2008

Taxi Driver

Sudah tentu sheikh ini bukannya pemandu teksi...

Soalan yang selalu diajukan pada aku waktu mula-mula sampai dulu ialah, "Banyak tak unta?" Dan soalan sewaktu dengannya. Padahal, untalah makhluk paling jarang di tanah hitam Mesir ini. Kalau tidak di tempat-tempat pelancongan (piramid, sinai), di musim haji barulah terjumpa. Haiwan yang melata di seantero Kairo ini pun hanyalah keldai dan kuda.

Walaupun Siwa ialah sebuah oasis, orang Siwi tidak gemar kepada unta kerana saiznya terlalu besar yang membebankan. Lagipun pada mereka, unta lebih sesuai hidup liar di padang pasir dan dikendalikan kaum Badwi. Orang Siwi lebih sukakan keldai yang lebih kecil dan mudah dijaga. Di rumah mereka keldai disimpan di dalam taka'it. Bilik hewan atau kandanglah.

Menurut bancian umum, ada kurang lebih 3000 ekor keldai di Siwa yang membuat bunyi yang cukup bingit menjelang senja. Keldai biasanya diimpot dari Upper Egypt (Aswan/Luxor). Semuanya adalah jantan kerana yang betina tidak mampu bekerja berat. Keldai berharga antara 500 hingga 800 genih seekor.

Setiap keluarga pula akan memiliki sekurang-kurangnya sebuah kereta keldai atau carusa. Setiap pagi Jumaat, pekan Siwa akan dipenuhi dengan carusa-carusa kerana ramai orang akan datang ke pasar minggu. Carusa masih dipakai walaupun kenaikan moden sudah banyak. Biasanya diguna oleh kaum wanita untuk ke mana-mana dan dipandu oleh suami, anak lelaki atau saudara lelakinya sahaja.

Taxi Driver ialah filem wajib tonton penuntut-penuntut jurusan komunikasi massa penyiaran. Filem terbitan 1976 yang menampilkan lakonan mantap Rober DeNiro dan juga filem pertama lakonan Jodie Foster.

Gezirah Balah, Gezirah Malah X

No comments: