Sunday, January 01, 2012

Dari Kartago ke Kairouan


Masa aku tulis ni, aku tengah berada pada paras 26000 kaki dari paras laut. Nak saja lonjak ke paras 41000 kaki dari paras laut tapi apakan daya, bahan bakar tak cukup kuasa ...

Tak ingat bila, mungkin sejak pertama kali keluar negeri, aku dah pasang mimpi-mimpi nak buat ekspidisi Trans-Maghreb. Dari hujung sini di Mesir sampai hujung sana ke Morocco.

Selain tu, aku suka pukul gambar senibina-senibina masjid dalam dunia Islam yang masing-masing kawasan ada pesen tersendiri. Stail Mesir ada, stail Syria sudah, stail Turki cukup, stail Parsi pun siap. Jadi untuk lengkapkan lagi koleksi, aku kena ada stail Andalus atau Maghreb.

Semua mula dengan Pak Ten yang ajak Asle. Aku cuma bersorak di tepi. Tapi Asle tolak sebab duit. Jadi tinggal aku saja. Ikut cita-cita asal memang tinggi. Mula dari Sepanyol, dari Gibraltar, turun dengan Feri ke Tanja, Morocco, kemudian singgah satu-satu Algeria, Tunisia, malah Libya, kemudian balik semula ke Mesir.

Pak Ten banyak serah kat aku untuk merancang, dia tinjau tiket. Tapi rencana yang bukan main lagi agungnya akhirnya pelan lama pelan mengecut. Mula-mula Spain, aku minat nak tengok pun Qartubah & Gharnatah. Tapi kira punya kira macam mahal, kenaikan semua. Akhirnya tolak Sepanyol.

Kemudian Morocco, aku paling teringin nak tengok universiti tertua di dunia, Universiti al-Karaouine dekat Fes. Tapi sebab nak masuk Morocco kena visa, mahal, khabarnya dalam RM90 ke USD100 begitulah. Maka buang Morocco.

Lepas tu Algeria, aku memang kaki cari UNESCO World Heritage Sites. Kat Algeria kurang menarik dan semuanya jauh-jauh satu dengan lain. Algeria pun hazaf.

Libya? Awal-awal lagi dah sisih, sebab susah sangat nak masuk dalam negeri dia.

Aku dah susun atur rancangan yang hampir lengkap. Lokasi lawatan, tempat tidur, kenaikan keliling, berapa belanja, tempoh ziarah. Tapi akhirnya Pak Ten mengundur diri sebab bini suruh balik awal jaga anak.

Hampa kecewa aku bertambah bila Arab Spring bermula. Sejak itu aku ikut perkembangan. Baca blog 'a Tunisian Girl' dan sebagainya. Bila revolusi mula mengecut, serik dan surut, aku mula merencana dan merancang semula.

Tapi, kalakian, kaum-kaum salafi mula menunjuk perasaan di Tunis. Aku tangguh. Kemudian Tunisia nak pilihanraya. Tangguh. Lepas itu raya haji. Tangguh lagi. Akhirnya Mesir sendiri yang ada demonstrasi sambil baling-baling batu. Tangguh juga.

Terguling-guling menggelupur aku nak pergi tapi menggeletar keraguan. Keraguan tentang masalah dalam negeri yang aku hadapi. Keraguan tentang penerusan kemandirian di sana seorang diri. Keraguan kalau-kalau ada kawan nak ikut sekali. Tak tidur malam aku, mundar-mandir sana-sini.

Dengan galakan beberapa kawan dengan kata-kata, "Pegi je Mal," dan, "Alah, redah je," aku pun nekad bukan naked. Beli saja tiker, apa nak jadi, jadi. Rupanya lepas beli tiket, tenang. Maka setelah setahun bermimpi, baharulah jadi.

Adapun wilayah Maghreb itu terbahagi kepada tiga iaitu Maghreb al-Aqsa atau The Far West yakni Morocco. Maghreb al-Awsat atau The Middle West yakni Algeria dan Maghreb al-Adna atau The Near West yakni Tunisia. Apa yang menarik tentang tiga ketul negara Maghreb ini ialah nama ketiga-tiga negara ini datang daripada nama ibu negara masing-masing. Seolah-olahnya menyambung kesinambungan sistem negara kota zaman dulu kala. Tunisia datang dari Tunis, Algeria datang dari Algiers dan Morocco datang dari Marrakech.

Ada dua sebab aku nak sangat ke Tunis. Pertama aku suka benar main game strategy Roman Total War. Dalam permainan tu ada satu puak bernama Carthage. Aku tak sangka, kota kaum yang pernah jadi pesaing Rom ni ada di Tunis! Kedua, macam yang disebutkan di atas, aku teringin nak tengok minbar dan menara masjid yang tertua dalam dunia Islam iaitu Masjid Sidi Okba ...

1 comment:

Carrie-Ma said...

salam,

pertama kali jejak ke sini. indah susunan bahasa anda. pasti dikunjungi lagi.