Friday, July 04, 2008

Jelajah Jordan XXIII

Petra
A rose-red city half as old as time

"The (mighty) Blast overtook the wrong-doers, and they lay prostrate in their homes before the morning,-"

* * *


Kata orang-orang yang bawa jalan. Ada sempadan di Petra yang membahagikan antara bandar binaan Nabatean dan bandar binaan Romawi. Inilah pemandangan dari sempadan tu menghala ke arah Petra Nabatean.


Masuk sedikit ke dalam Petra Romawi ada nampak Qasr Bint atau Istana Anak Perempuan di sebelah kiri. Nampak macam kartun lepas sunting.


Kemudian dari situ nampak binaan-binaan lama rock-cut architecture yang diasimilasikan menjadi pejabat moden oleh pihak pengurusan agaknya. Kami tengok dari situ saja dan tak masuk ke dalam lagi kerana hari sudah gelap.


Kami bersama kanak-kanak, sekarang dah tua-tua dah. Pemandu kami yang baru bernikah baru-baru ini berdiri di belakang keempat dari kanan.


Kata Ustaz Jimin, kalau nak habis pusing satu Petra kena makan satu hari. Jadi banyaklah kenderaan yang disediakan, antaranya unta, kuda, kereta kuda dan keldai macam yang pakcik-pakcik ni naik.


Di Petra ada sebuah pejabat pos kecil yang mana kalian boleh hantar poskad dari situ. Tujuan mereka bersungguh-sungguh membuat pejabat pos di situ ialah supaya kalian boleh menunjuk-nunjuk cop pejabat pos Petra kepada penerima poskad kalian atau dengan kata lain I was here in Petra, wish you were here.


Matahari terbit di Marikh?
Kami tinggalkan Petra setelah rembulan terbit...

Petra Jordan -->> Tammat

* * *

"As if they had never dwelt and flourished there. Ah! Behold! for the Thamud rejected their Lord and Cherisher! Ah! Behold! removed (from sight) were the Thamud!"


No comments: