Wednesday, May 13, 2009

Mathaf Rommel

Generalfeldmarschall Erwin Rommel nama besar dalam Perang Dunia Kedua, terkenal sebagai jeneral paling cekap dalam perang padang pasir. Dengan itu, dia diberi gelar Desert Fox.

Hail! Budak-budak yang perasan kononnya neo-Nazi sedang memberi salut.

Rommel berkata,
"Modern warfare needs personal leadership by radio, not by conferences or from offices."

Rommel dirai seperti hero walaupun dia yang melanggar Mesir. Mungkin kerana Rommel hensem. Dia wajib hensem kerana dia bangsa Aryan yang perfek. Tapi mungkin sekali kerana rekod Rommel bersih. Afrikakorps pimpinannya tak dituduh dengan sebarang jenayah perang. Tawanan dilayan baik dan dia ingkar perintah membunuh Yahudi.

Pun akhirnya dia 'dibenarkan' membunuh diri setelah melibatkan diri dalam komplot pembunuhan Hitler yang gagal.

'Mesra' Matrouh: Jangan Berbohong di Depan Laut! XXVI

3 comments:

Hafez Iftiqar said...

catatan yg bagus. menikmati hinga ke hujung catatan. =)

megatkanzaki said...

owh muka Rommel macam Ryan gigs lah
adakah Gigs jugak bangsa Aryan?

Amermeftah said...

Saudara Hafez,
Agaknya saudara tgh sibuk mengaji lagipun dah tahun akhir kan> Tapi saya ada benda yang gatal-gatal mulut nak tanya cuma tak tahu masa dan tempat yang kena.

Ayep,
Boleh jadi, mungkin tok nenek Ryan Gigs org Germanic. Alah, org europe kan kununnya dtg dr org Aryan.Aku cuma teringi nak tau apa pandangan org Nazi terhadap org Iran.