Monday, May 11, 2009

Orang Muar (Mamat) Menulis

Kenyataan “kita kena berbalik pada sistem Islam”, adalah sangat tak cukup, malah untuk orang yang iman tak cukup kuat, ini sangat tidak meyakinkan.. Kenyataan ini perlu disokong.

Persoalan aku, mana dia ilmu tersebut? Aku tak jumpa. Serius aku mencari, dan juga bertanya dengan ahli-ahli tentang persoalan yang menyerang otak aku, dan serius jugak aku sangat kecewa (sedih).

Andaian begini sangat salah, nothing can be further from the truth. Kalau sistem ekonomi moden adalah bangunan, foundation bangunan adalah riba, rangka bangunan adalah riba, simen bangunan adalah riba. Macam mana umat Islam nak lari?


Islam sudah tiada “padang utk bermain”, hilang “ruang utk beraksi”, sudah kematian ‘ibu’nya. Dan ini pada pendapat aku adalah punca bagi dua masalah kat atas. Satu dunia tak gunakan sistem Islam, tak kiralah apa aspek pun, semua mengangkat sistem sekular


Jangan duduk bergaduh benda yang dah lama settle, beratus-ratus tahun punya pun duk pusing benda yg sama jugak. Duduk lagi nak mewahabikan oranglah, syiah tak syiahlah, jemaah tak jemaahlah, dari dulu duduk isu itu sajalah, tak sudah-sudah. Dunia sekarang ni tengah berlari duk tinggalkan kita, kita duduk buang masa dengan isu yang sememang merugikan kita secara keseluruhan.


No comments: