Friday, July 17, 2009

Muzium Arkeologi Delphi I

Paulo Coelho kata, kalau berjalan-jalan jangan ke muzium. Alasan orang muda ialah sebab bosan walaupun kadang orang muda yang macam pergi muzium sebab tak reti berjalan. Paulo Coelho kata sebab tujuan kita berjalan ialah nak tengok sekarang di tempat tu bukan nak tengok dahulu. Nak rasa sekarang, nak rasa kehidupan, nak rasa kehidupan sekarang dan hidupkan sekarang itu. Kalau nak tengok dahulu pakai internet pun boleh.

Sampai-sampai, pasangan kuat merokok ni pun baru nak masuk muzium.

Bukan orang Mesir saja ada sphinx. Sampai ke barat pun ada malah bersayap pulak. Tapi sphinx memang berasal dari timur. Kemungkinan besar Parsi tapi India pun ada sphinx. Sphinx ini dari Thebes dan ada kaitan dengan kisah malang Oedipus. Kerja sphinx ni ialah sekat orang tengah jalan dan bagi teka-teki. Kalau gagal jawab dia makan orang tu.

Hiasan bumbung atau pediment Perbendaharan Athena yang menggambarkan adegan perang. Kemungkinan besar Amazonomachy, perang antara Greek dengan Amazon. Bukan orang asli dalam hutan Amazon tapi kaum yang terdiri daripada pahlawan-pahlawan wanita. Wanita sahaja.

Makcik-makcik Greek tengah mengonyah (mengompat).

Topi keledar perang dari gangsa yang terkambus sudah berkarat hijau.

Antara persembahan untuk dewa Apollo. Patung lembu jantan daripada gangsa yang hanya kepingan yang tak lengkap saja selamat.

Sambung lagi ...
Anarki di Athina XXVII

No comments: