Friday, July 24, 2009

Muzium Arkeologi Delphi II

Amaran: Entri yang mengandung bahan porno.

Patung kouros (remaja tanpa janggut atau amrod) kembar. Reka bentuk patung awal Yunani yang keras kaku tak nampak hidup yang mungkin ada pengaruh Mesir. Patung dua beradik Kleobis dan Biton dibina sempena keimanan mereka yang tinggi. Konon riwayat, mak mereka ialah paderi dewi Hera. Dalam perjalanan ke kuil naik kereta lembu, lembu dia orang letih. Maka dua beradik ni tarik mak mereka atas kereta lembu sampai ke kuil sejauh lima batu.

Hiasan pediment kuil Apollo. Menunjukkan singa tengah baham rusa.

Not muzik zaman hari tu.

Pillar of the Dancers.

Omphalos.
Inilah batu suci yang jadi penanda kepada pusat dunia. Kononnya Delphi ialah pusat atau titik tengah kepada dunia dan inilah batu tandanya yang terletak dekat kuil Apollo sana.

Antinous ialah pengiring kepada Maharaja Hadrian dan juga selaku balaknya. Antinous mati lemas dalam sungai Nil. Lepas mati Maharaja hadrian sedih gila dan mengumumkan Antinous sebagai dewa.

Akhir sekali, ikon kepada Delphi. Patung pelumba kuda daripada gangsa berskala 1:1. Patutnya patung ni nampak hebat dan agung. Sebab asalnya patung ni berdiri atas pedati (chariot) dan sebelah tangannya pegang tali kuda, ada empat ekor kuda di depan pedati dan di kiri kanan ada stable boy tengah heret atau siapkan kuda.

Macam mana nak bezakan patung Yunani dan Romawi? Patung Yunani buatannya dan bahannya lebih kasar. Patungnya nampak lebih maskulin. Patung Romawi buatannya lebih halus, bahannya pun halus contohnya marmar. Patungnya lebih feminin. Kalau patung lelaki pun ototnya diukir tak jelas. Mimik muka pun kena tempias sekali.

Anarki di Athina XXVIII

No comments: