Thursday, July 09, 2009

Topkapı Sarayı


Mengadap Sultan Setambul XIII

... Syahdan, setelah surat bingkis diarakkan dengan gajah keliling kota, duta yang lima pun didiamkan di rumah tumpang. Diajar dan ditunjuk adat istiadat mengadap sultan sehari semalam. Arkian, setelah sampai waktu dan tikanya duta berlima dikurnia sepersalinan lengkap pakaian. Dibawa menunggang kuda tezi dengan iringan selaksa serdadu dan sida-sida bentara. Diarak dengan payung ubur-ubur dan payung sayap burung gagak. Dialun dengan paluan gendang genderang perang dan tiupan serunai nafiri. Kalakian, sampai di muka kota, meriam pun ditembak berdas-das ...

Bâb-ı Hümâyûn
The Imperial Gate

Luar pagar sebelah kanan termaktub As-Sultan Dzillullah fil Ardh atau 'Sultan ialah bayangan Allah di bumi' yang menjadi panji dan cogankata khan-khan dari Siberia, Mongolia sampai Turki. Di sebelah kiri termaktub seruan Ya Wali Kullu Mazlum atau 'Wahai pembela semua orang yang kena zalim'.

Dalam pagar sebelah kanan tertulis La ilaha illallah Al-Malikul Haqqul Mubin. Di sebelah kiri tertulis Muhammad Rasulullah Sadiqul Wa'dul Amin. Di tengah-tengah tertulis ayat perang atau ayat kenegaraan dari surah As-Saff ayat 13:
"help from Allah and a speedy victory. So give the Glad Tidings to the Believers."


Ahmet Çeşmesi
Fountain of Ahmed III

Air Pancut Sultan Ahmed III di luar pagar istana. Tempat tumpuan dan kegiatan rakyat marhaen. Ada empat kepala paip semuanya. Di belakang gerigi besi ada pekerja yang menyediakan sherbet atau minuman percuma untuk hamba rakyat.
-------

Di ingatkan cara menyebut Topkapı bukan (top-ka-pee) tetapi (top-ka-pe) dengan e pepet. Kerana hujungnya itu bukan huruf i tapi huruf Turki yang tak tau namanya, macam i tapi tanpa titik.

6 comments:

kilah said...

topkapi spring..cntik!
ko boleh baring2 atas rumput dia..
org2 tua berjalan2..
makan aiskrim..heh..
rugi juga ko pergi winter..

djambu puadovich said...

namanya 'i mata buta' cikgu...[sudin pendekar bujang lapok yg ajar]

Amermeftah said...

oh burung ku pikirkan unta~

SYAFIQASALIM said...

baca awalan cerita ni, aku ingat ko tengah buat skrip teater drama hang tuah lima bersaudara tadi..

haha, rupanya cerita tentang tempat..

bujang sudin said...

Sayang ah tak masuk harem kalau tak mesti ada entri khas untuk harem dengan gambar model gundik-gundik sekali.

Pegi lagi jom! kita pegi, terus pegi sini dah masuk harem pastu pegi epot dan balik.

pastu decide awal2 nak naik metro ikut laluan mana supaya tak kelam kabut. Oh!

anyway pepet tu apa dia?

Amermeftah said...

Ayep:
kah kah kah, apa nak buat, masing-masing iman tinggi makam haqqul yakin aje, kuar gi epot lambat pon rilek

tapi sayang dowh tak pegi, balik-balik tgk dalam buku lawa gile harem, barulah nampak kehidupan sebenar sultan, tapi dah tak bajet kena bayar lain, leceh

bunyi e ada dua, e pepet mcm telur, emas, betik, e taling leceh, belok, dewan

Kilah:
aku memang jeles gile tgk jr2 yg gi jalan turki baru ni, ijau siyut