Friday, June 26, 2009

Teater Delphi

I.K Tan menjadi model.


Teater atau stadium ialah monumen Graeco-Roman yang paling bosan. Kali pertama tengok ialah masrah rumawy di Iskandariah. Waktu itu masih teruja, sekarang dah jemu.

Orang Yunani purba mendekatkan diri (taqarrub) kepada dewa-dewi antaranya dengan mengadakan pertewasan-pertewasan sukan. Ada tiga lagi sukan yang utama selain Olimpik yang paling berprestij. Antara hadiah yang ditawarkan untuk setiap sukan-sukan itu ialah kalungan daun zaitun liar, kalungan daun saderi liar, kalungan daun pain dan kalungan daun rempah (kayu manis? cekur manis?)

Pada awalnya Sukan Pythia yang dipertandingkan untuk dewa Apollo hanyalah mengandung peraduan puisi dan muzik. Kemudian baharulah ditambah acara-acara sukan seperti gusti, tinju, lumba lari, lumba rata atau pedati, lompat jauh, rejam lembing dan lempar cakera.

Gambar yang masyhur yang menjadi ikon kepada Delphi ialah yang diambil dari sudut atas teater ini dan nampak semua pemandangan lain dari situ. Tapi ada satu lagi ikon Delphi yang tak nampak di situ. Di mana?

Anarki di Athina XXIII

2 comments:

alqasam said...

Salam sejahtera akh akmal,

Menarik sangat travelogue-travelogue kat sini. Boleh dibukukan. Sungguh, serius ini. Itupun kalau berminat.

Amermeftah said...

Kak Sumayyah,

Kalau buat coffee table book ok gak kan? Seganlah nak bukukan. Bukan tak minat tapi rajin tak rajin.