Friday, June 05, 2009

Pelanduk yang Mati di Tengah

Terlanjur ada satu dua orang membangkitkan isu ini, aku korek kembali karangan lama-lama. Macam yang aku cakap dulu, waktu itu otak pun masih tajam, bacaan pun masih luas. Aku karang ini ketika rancak Perang Lubnan 2006. Ketika Katyusha rancak menghunjam. Adapun selepas...


Yahudi menguasai dunia.

Bermingu-minggu lalu Yahudi membedil Gaza. Berhari-hari lalu membedil Lubnan. Hari ini Hezbollah membalas mereka.

Yahudi benar-benar menguasai dunia. Bukan mengakui ketuanan mereka, jauh sekali tunduk. Tapi selama-lama ini Yahudi memang mangatur cara dunia.

Bagi penyokong Syiah atau yang simpati pada mereka, mengakatakan permusuhan Sunni Syiah adalah aturan Yahudi untuk memporak-perandakan kesatuan ummat.

Bagi penentang Syiah pula kewujudan Syiah itu sendiri dikatakan diatur oleh Yahudi demi memecah-belahkan ummat.

Pun begitu, Syiah lantang dan terang menentang Yahudi (Hezbollah juga Syiah). Pun begitu, kini wujud juga Sunni yang menentang Yahudi secara terang tetapi tidak rasmi seperti Syiah.

Suatu telahan yang jahil.

Yahudi takut benar dengan Syiah. Awal-awal yang mahu dihentamnya ialah Iran. Iraq sudah berkubur. Apatah takutnya Yahudi kepada Syiah kerana ia yakin Syiah saja yang mampu membuat ia alah? Atau apatah ia awal-awal menghentam Syiah kerana ia tahu, kalau lenyap Syiah, yang tinggal hanya pemimpin Sunni yang bodoh belaka?

Jika benar perseteruan Sunni Syiah diatur Yahudi, sedikit sebanyak jayalah mereka. Kerna bila Syiah dihentam Sunni bakal berkata persetan mereka, pergi mampus sama mereka. Maka tidak susah kerja Yahudi kerna Islam boleh dihapus satu persatu dengan mudah.

Jika benar Syiah alat Yahudi bagi menghancur Islam, apatah segalanya ini sandiwara belaka? Atau apatah senjata sudah makan tuan?

Begitu pun, pihak Sunni (katanya dipengaruhi Wahabi) yang jelas menghentam Yahudi dan sewaktunya dikatakan juga asalnya alat Yahudi untuk membobrokkan Islam. Nah! Senjata makan tuan lagitah?


Ketika ini aku sedang sibuk membaca Hikayat Hang Tuah, maka banyak penggunaan imbuhan tah.

15 comments:

maskedfacies said...

di manakah kekuatan Hang Tuah?

Amermeftah said...

pada huruf ta (ت)...

Muhammad Warouq bin Qamar said...

kekuatan hang waruk terletak pada huruf waunya..jika diganti dengan huruf ga maka jadila hang garuk..jiakalau pula diganti dengan huruf ba akan jadilah ejaan jawinye hang beruk..

korg merepek ape hah..

maskedfacies said...

ini repekan mereka2 yang berumur 2x sahaja.

lol

Amermeftah said...

korang ni, tgk lah artikel asal, isi yg tgh tu yg penting, susah aku nak karang tu

tp kalo hang garuk, padanlah dengan skil gitar ya kau ada, boleh jadi ramli sarp, simpan pony tail lagilah nampaknya tahun ni

lyanna said...

salam..

jalan2 kat blog FT-nampak abg akmal komen.. daa agak mesti ada nak wat post pasal syiah-bukak2.mmg ada.

Quote:Apatah takutnya Yahudi kepada Syiah kerana ia yakin Syiah saja yang mampu membuat ia alah? Atau apatah ia awal-awal menghentam Syiah kerana ia tahu, kalau lenyap Syiah, yang tinggal hanya pemimpin Sunni yang bodoh belaka?

pandangan:syiah terkenal denga semangtnya.dengan keberaniannya.kalau tidak masakan presiden Iran-Ahmadinejad mampu bangun mengutuk Israel dan negara2 lain dalam anti-racism conference yang diadakan sebelum ini.Tatkala negara Islam lain(sunni) tidak berbuat apa2 atau mengeluarkan apa2 kenyataan,tapi Iran berani.

Bukan hendak menperkecilkan sunni.kerana saya pun sunni-cuma keberanian yg ada pada syiah yang menampakkan Islam gah.Gah di mata dunia dan puak2 kafir-sehingga mereka takutkan Iran..

pandangan saya sahaja..

*mula2 x paham tah itu apakah?*

Amermeftah said...

suka aku nak petik kata-kata Ketua Dewan Pemuda Pas Pusat yang baru, Ust Nasruddin Tantawi, katanya hebatnya Iran bukan kerana mereka Syiah.

Sunni pun hebat dan pernah hebat cima yg menyebabkan sekarang tak hebat sejarah dan pamerkan cuma kita amik iktibar saja.

Tapi Syiah pada pandangan akulah, sebab nature dia yang rebelious dan sentiasa menentang sebab sejarahnya yang selalu ditekan pada zaman-zaman dulu maka menghasilkan semangat yang macam tu, lagipon core keimanan dia pun berputar sekitar itu.

Yang penting iman, sapa pun kalo beriman kuat aje, tgk macamana berimannya askar Nazi ngan Hitler, power jugak diorang dan bagaimana berimannya Korea Utara ngan Kim Jung-Il, power gila nampaknya diorang.

Tapi dalam bab menentang, membangkang dan memberontak, kita sunni ni ada syarat dan panduannya mengikut ulama kita.

Memandai pulak aku...

c's said...

sudut lain

seorang blogger yang rebel n menulis panas n hangat di dalam blog, komen beratus, follower berpuluh [akadir jasin beratus *keluar tajuk[?]*] disokong rmi n ditentang juga hebat n sgt defensive -->orang nampak dia hebat..

seorang blogger yang lain pula, tulis ayat tak berapi mana, tapi ayat dia makan dalam --> hebat juga, tapi orang yang tertentu je yang nampak aura dia tp mungkin dia tak popular macam yang pertama tuh kot. terpulang~

mana best? :d

*cam lari tajuk*
wallahua3lam

Amermeftah said...

Apahal?

lyanna said...

Ooo..

Begitu kah?

Tapi x mustahil-rebell-n semangat kesyiahan yg ada menyebabkan kuatnya semangat mereka.

Imam Khomeini bangkit-pada mereka Imam Khomeini membawa syiah mata dunia-kerana wujudnya kerajaan syiah kat muka bumi ni..Kerana aura syiah itu sendiri..

*pandai2 je wat kesimpulan*

Sohwah Islamiah yang wujud sekarang pun disebabkan aura Islam itu sendiri..Bukan disebabkan tekanan dari luar.Tetapi-sebbnya adalah Islam sendiri.(dalam buku YQ-kl x silap)

Suka pulak cerita pasal syiah ni.

Saya pernah terbaca yg Syiah tidak menganggap bahawa permusuhan Sunni-syiah adalah disebabkan Yahudi.
Tapi,sebab dengkinya Sunni kepada Syiah-kerana syiah memang dari golongan yang betul..

Sunni pula mengatakan Abdullah bin Saba'(yahudi) yang mewujudkan dan mereka2 Syiah untuk melaga2kan syiah-sunni.

tu je kot~!

-correct me if i'm wrong-

*sorry aa-mengarut kat cni*

Amermeftah said...

Cik lyanna, kalau lapang bolehlah baca ini:

http://sebatangklobot.wordpress.com/2009/06/07/janganlah-naive-sangat/

tapi dalam hal ni saya pikir yg elok kita rujuk ulama

djambu puadovich said...

buku hang tuah?

beli kat mana? mesir ada jual ke?

Jackster® said...

teringat ketika di masjidil haram, datang seorang iran syiah menegur Ehmad, dan hamba yang datang lewat ni pun pegila mencelah.

1. syiah ternyata sesat apabila meletakkan imam2 mereka sebaris dengan Rasulullah, kata si syiah tersebut 'Muhammad mempunyai kuasa menentukan setiap yang berlaku baik kehidupan, kematian, dan segalanya, dan setelah kewafatan baginda, imam2 keturunan Alilah yang kini memegang kuasa tersebut, anda juga dapat datang ke sini (masjidil haram) atas kehendak Imam yang kini di Iran.' Oh tambahan, sejak bila Rasulullah ada kuasa menghidup dan mematikan.

2. Iran syiah tersebut bukan syiah jalanan, dia antara segolongan iran syiah yang ditugaskan berdakwah kepada para hujjaj dan mencari mad'u2 di kalangan hujjaj di masjidil haram. Hamba masih menyimpan kad peribadi (questionable) beliau.

3. Beliau tidak segan-silu mengaku syiah, malah itu yang pertama beliau katakan, 'hamba syiah, kamu sunni kan, adakah kamu prejudis terhadap syiah' maka hamba tidak salah dalam mengatakan beliau syiah, bukan sekadar tanggapan. Ini juga disahkan oleh Iran Sunni yang sebelumnya memerhatikan kami dari jauh, bimbang kami terpedaya dengan syiah tersebut.

Berhati-hati dalam mengeluarkan pandangan bernada setuju dengan syiah, malah komen hamba ini pun bukan pandangan peribadi, sekadar menulis balik kata2 sahabat syiah hamba tersebut, nilailah sendiri.

Wallahua'lam

-correct me if i'm wrong-

lyanna said...

abg akmal.

maaf buat kacau kat blog abg akmal.

-ikut nasihat-rujuk ulama' apa2 masalah-

to jack:
sorry sgt2 kalau apa yg saya komen tu-mencerminkan yg sama pro syiah.

Anonymous said...

If you want to have the highest chances of winning, you surely need to have a good guide to football betting. Most of these guides come with methods that can help you determine the ‘would be’ winning team by gambling on the online bookmakers. Such guides also offers software to make your betting needs much easier. In addition it is also seen that some soccer betting guides also assist bettors, maintaining a track of their bids. nfl betting baseball betting basketball betting boxing betting cricket betting darts betting football betting golf betting handball betting hockey betting rugby betting snooker betting tennis betting Sportsbook betting volume differs all through the year. Patrons have more attention in certain types of sports, thus a raise in wagered money is apparent when those sports are in time. Some major sporting events that don't follow a certain schedule, like boxing, can create peaks of activity for sportsbooks all through the year. Football is the most admired sport of bet on today. [url=http://www.pulsebet.com/betting/American-Football]nfl betting[/url] [url=http://www.pulsebet.com/betting/Baseball-betting]baseball betting[/url] [url=http://www.pulsebet.com/betting/Basketball-betting]basketball betting[/url] [url=http://www.pulsebet.com/betting/Boxing-betting]boxing betting[/url] [url=http://www.pulsebet.com/betting/Cricket-betting]cricket betting[/url] [url=http://www.pulsebet.com/betting/Darts-betting]darts betting[/url] [url=http://www.pulsebet.com/betting/Football-betting]football betting[/url] [url=http://www.pulsebet.com/betting/Golf-betting]golf betting[/url] [url=http://www.pulsebet.com/betting/Handball-betting]handball betting[/url] [url=http://www.pulsebet.com/betting/Hockey-betting]hockey betting[/url] [url=http://www.pulsebet.com/betting/Rugby-betting]rugby betting[/url] [url=http://www.pulsebet.com/betting/Snooker-betting]snooker betting[/url] [url=http://www.pulsebet.com/betting/Tennis-betting]tennis betting[/url] • Making multiple bets- There are range of betters who make bets just for the sake of fun, however, according to experts serious punters should stay away from bet multiples. For instance, if you bet a certain amount only one it may give you profit but staking that similar amount five times can bring you down and you end up making no profit. http://www.pulsebet.com/betting/American-Football http://www.pulsebet.com/betting/Baseball-betting http://www.pulsebet.com/betting/Basketball-betting http://www.pulsebet.com/betting/Boxing-betting http://www.pulsebet.com/betting/Cricket-betting http://www.pulsebet.com/betting/Darts-betting http://www.pulsebet.com/betting/Football-betting http://www.pulsebet.com/betting/Golf-betting http://www.pulsebet.com/betting/Handball-betting http://www.pulsebet.com/betting/Hockey-betting http://www.pulsebet.com/betting/Rugby-betting http://www.pulsebet.com/betting/Snooker-betting http://www.pulsebet.com/betting/Tennis-betting