Friday, August 14, 2009

Bab-üs Saadet

Mengadap Sultan Setambul XVII

... Sultan bersemayam di atas takhta di bawah anjung. Di belakangnya terpacak panji-panji hijau berbingkai benang emas dengan kain putih tertampal di tengah termaktub Nasrun Min Allah. Di keliling baginda berhimpun wazir-wazir kecil. Segala bangsawan, sida-sida betara dan isi istana beratur berangkai sedang serdadu berderet di kiri kanan laman. Di kala itu, tiada siapa yang bercakap. Senyap tidak berkutik sampai kalau ada jarum terjatuh pun boleh didengar. Duta berlima masuk berjujuk membuntuti orang besar bertiga. Bila hampir benar dengan sultan Sheikhul Islam dan Agha berjalan pantas seraya berdiri di kiri dan kanan sultan. Wazir besar mengadap mengangkat menadah kedua tangan menunduk memberi sembah. Setelah itu semua yang hadir pun menurut Wazir Besar memberi sembah. Wazir besar mempersembahkan duta dan sultan membalas dengan mengangkat tangan. Sebentar kemudian sultan menganguk saja dan seorang sida pun keluar dengan lima persalinan indah-indah buat hadiah untuk duta-duta ...

Gate of Felicity ialah benar-benar pintu masuk ke kawasan peribadi sultan. Tak ada sapa boleh masuk kecuali dengan izin. Pak Menteri Besar pun sekali-sekala saja boleh. Pada Hari Raya, hari pertabalan dan hari menghantar orang pergi perang, sultan akan duduk di atas takhta sambil rakyat datang memberi penghormatan. Di bawah anjung, ada tempat untuk menegakkan bendera Nabi yang diserahkan kepada jeneral yang bakal turun berjihad.

Laqad qeela, telah dikatakan, di air pancut inilah tempat pedang dibasuh selepas algojo menjalankan hukuman pancung.

Adalet Kulesi

Plak batu sebagai harta rampasan perang dari Russia dengan Tower of Justice di belakang. Laman kedua ini menempatkan hospital, dapur, kem askar, kandang kuda dan harem. Di laman kedua ini, tak siapa pun dibenar bercakap. Menara Keadilan lambang sultan menolak segala kezaliman. Segala hamba rakyat yang memandang menara dari jauh akan berasa yakin dengan kebersamaan sultan dengan mereka.

No comments: