Monday, August 03, 2009

Haleem Adas

30 Tahun Revolusi Islami XV

Semua tidur. Tiba-tiba ada satu pakcik tua naik bas kejutkan kami. Dia cakap, "Mujiri, Mujiri." Kami pun tahu itu abang Mujiri agha yang tunggu kami di Esfahan. Namanya Hasan agha.

Sarapan Iran

Sampai di banglo Mujiri agha tempat kami tumpang teduh, Hasan agha cepat-cepat hidupkan heater rumah, jamban serta dapur dan dia terus jerang teh.

Orang Iran jerang teh begini. Kendi besar di bawah ada air kosong dan teko di atas ada teh. Rebus serentak. Bila siap, setiap gelas diisi pati teh dari teko dan ditambah air panas dari kendi.

Hasan agha balik rumah kejap ambilkan sarapan. Hamparkan saprah dan makan. Ini namanya Halim Adas. Daripada namanya tahulah ia dibuat dari kacang dal atau parpu. Makan dengan roti, rasanya lemak-lemak akan-akan ful gitu. Tapi Muhammad dan Arepudin kata tambah garam lagi bagus. Aku dengan Asle dah content.

Ada hal yang lawak jadi waktu ini. Tak ingat sangat. Kami cakap benda lain tapi Hasan agha ingat kami mintak tambah. Maka belum kering pinggan dia tambah, tambah lagi, lagi. Tak larat.

Maka begitulah ...

No comments: