Wednesday, August 19, 2009

Sepahan


30 Tahun Revolusi Islami XVII

Marilah kita kenali kota Esfahan secara umum. Tehran ialah bandar baru. Abad ke 20 baru buka. Sebab itu tak ada apa-apa (yang kena dengan selera aku). Tapi Sepahan, sejak abad ke 11 sampai 17 berkembang maju. Zaman Safavid dulu, Sepahan ialah ibu kota bukan Tehran.

Zaman dulu, Ibnu Sina yang popular tu hidup dan mengajar di Sepahan. Sebelum sampai Sepahan mesti lalu Qom. Bandar keramat Syiah tempat orang mengaji mazhab Syiah. Lagipon ada makam Fateme Masuma.

Sepahan bandar konservatif sikit. Perempuan-perempuannya pun banyak yang pakai chador. Kalau yang tudung jambul pun sikit saja keluar jambulnya. Nak ambil gmbar perempuan pun rupanya tak boleh.

Sepahan bandar lama. Jadi banyak jalan berhias, jambatan, istana, masjid, menara yang indah-indah dan ajaib-ajaib. Sebab tu orang Parsi kata Esfahān nesf-e jahān Sepahan separuh dunia. Kalau dah sampai sana tak payah jalan ke lain lagi. Cukup dah. Contohnya Chaharbagh Boulevard ni, ada kaki lima luas tengah jalan yang ada taman dan boleh buat tempat budak muda main skateboard, main badminton, main futsal? Kalau musim bunga lagi lawa.

No comments: